Fıkhi kurallardan ahlaka geçmek, dolayısıyla "amel" den "ahlak" türetmek yani amelini ve ibadetini yapan kimseyi aynı zamanda ahlaklı saymak ve ahlaken üstün göstermek Matüridi'nin düşünce sistemine uygun değildir. Çünkü onda "amel" imana dahil edilmediği gibi, "ahlak" a da dahil değildir. Ona göre, "amel" de kusuru olanların mutlaka ahlakta da kusurlu olduğu söylenemez. (....) Ayrıca, öyle görünüyor ki, "amel" ile "ahlak" bu anlamda bir ilişki kurmak, ahlaki bakış açısıyla değil, ameli bakış açısıyla yapılan bir işlemdir. Bu, büyük ölçüde 'amel' e, onu ahlakla birleştirerek değerlendirmek suretiyle, toplumdan destek sağlamaya ve "amel" i yerine getirmede görülen ihmalkarlıkları azaltmaya yönelik bir çabadır. Çünkü mahiyeti gereği , "amel" ferdi, "ahlak" toplumsaldır yani aralarında bir mahiyet uyumu yoktur. Nitekim bir dinin mensupları yıllarca aynı "amel" i yani aynı ibadetleri, aynı tarzda yapmaya devam ettikleri halde, ahlaki özellikleri, yaşadıkları dönemlere göre değişiklik gösterebilmektedir. Bir başka deyişle, duygu boyutu göreceli olmakla birlikte, "amel" göreceli olmadığı halde: ahlak, hem de her yönden görecelidir. O halde, ahlak fıkha, fıkıh da ahlaka indirgenemez.
- Açıklama
Fıkhi kurallardan ahlaka geçmek, dolayısıyla "amel" den "ahlak" türetmek yani amelini ve ibadetini yapan kimseyi aynı zamanda ahlaklı saymak ve ahlaken üstün göstermek Matüridi'nin düşünce sistemine uygun değildir. Çünkü onda "amel" imana dahil edilmediği gibi, "ahlak" a da dahil değildir. Ona göre, "amel" de kusuru olanların mutlaka ahlakta da kusurlu olduğu söylenemez. (....) Ayrıca, öyle görünüyor ki, "amel" ile "ahlak" bu anlamda bir ilişki kurmak, ahlaki bakış açısıyla değil, ameli bakış açısıyla yapılan bir işlemdir. Bu, büyük ölçüde 'amel' e, onu ahlakla birleştirerek değerlendirmek suretiyle, toplumdan destek sağlamaya ve "amel" i yerine getirmede görülen ihmalkarlıkları azaltmaya yönelik bir çabadır. Çünkü mahiyeti gereği , "amel" ferdi, "ahlak" toplumsaldır yani aralarında bir mahiyet uyumu yoktur. Nitekim bir dinin mensupları yıllarca aynı "amel" i yani aynı ibadetleri, aynı tarzda yapmaya devam ettikleri halde, ahlaki özellikleri, yaşadıkları dönemlere göre değişiklik gösterebilmektedir. Bir başka deyişle, duygu boyutu göreceli olmakla birlikte, "amel" göreceli olmadığı halde: ahlak, hem de her yönden görecelidir. O halde, ahlak fıkha, fıkıh da ahlaka indirgenemez.
Stok Kodu:9789757352310Boyut:14.00x21.00Sayfa Sayısı:160Basım Yeri:AnkaraBaskı:1Basım Tarihi:2012-09Kapak Türü:CiltsizKağıt Türü:2. HamurDili:Türkçe
- Taksit Seçenekleri
- Axess KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim25,0025,00212,5025,0038,6726,0064,4626,7593,0327,25122,3127,75QNB Finansbank KartlarıTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim25,0025,00213,0026,0038,8326,5064,5027,0093,0627,5012--Bonus KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim25,0025,00212,5025,0038,6726,0064,4626,7593,0327,25122,3127,75Paraf KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim25,0025,00212,5025,0038,6726,0064,4626,7593,0327,25122,3127,75Maximum KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim25,0025,00212,5025,0038,6726,0064,4626,7593,0327,25122,3127,75World KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim25,0025,00212,5025,0038,9226,7564,4626,7593,0327,25122,3127,75Diğer KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim25,0025,00212,5025,0038,6726,0064,4626,7593,0327,25122,3127,75
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.