Ses Dizgesi Sorunu

Ses Dizgesi SorunuKuramsal Türk Müziği Üstüne Aykırı Tezler

Liste Fiyatı : 31,50TL
İndirimli Fiyat : 31,50 TL
9786052888209
593115
Ses Dizgesi Sorunu
Ses Dizgesi Sorunu Kuramsal Türk Müziği Üstüne Aykırı Tezler
31.50

“Türk müziği ses dizgesi”ni, kaynağından başlamak üzere, günümüzdeki yapısına doğru ele alan bu çalışma, daha da ötesine geçerek, tartışmalı sorunlarına çözümler önermektedir.

Türk müziği ses dizgesi, onun temel yapısını saptayan Farabi'den (ö. 950), özellikle de Safiyüddin Abdulmu'min Urmevi'nin gösterdiği dizge üzerinde Maraga'lı Abdülkadir'in yaptığı düzeltmeden sonra 20.yy'a değin, taşıdığı aksaklıklar-eksiklerle birlikte hemen hemen hiç değişim geçirmemiştir. Rauf Yekta Bey ve H. Sadeddin Arel ile arkadaşlarınca Pisagorascı anlayışla, temelde beşliler sarmalından yola çıkılarak yeni bir dizge oluşturma yoluna gidilmiş ancak yenilik olarak sunulan dizge, eskisinin sorunlarını olduğu gibi taşıdığı için itirazların, tartışmaların önü alınamamıştır.

Dizgesel yöntemle sonuca ulaşılamayacağının anlaşılması üzerine, ya 53 komadan oluştuğu varsayılan sekizlinin komalarını, dizgesel yöntemle bulunamayan sesler için numaralandırarak, ya “halk müziği”nin sazda kullandığı perde yapısını “divan müziği” için de genelleştirmeyi önererek, ya da seslerin yerlerini (perdeleri) elektronik aygıtlarla belirleme yoluna giderek sorunların üstesinden gelinmeye çalışılmıştır.

Bu çalışmada başvurulan yöntem ise, müziğin kuramsal çalışmalarının başından beri bilinen, basit kesirlerlerde anlatımını bulan doğal sesleri, yedi-sesli (heptatonik) dizinin herbir perdesi üzerinden bulunabilecek biçimde dizimlemek, kullanım değeri olmayan sesleri ayıklamak olmuş, böylece tartışması süregelen “değişken” –buna “oynak” dendiği de olmuştur– perdelerin, adı var kendi belirsiz bir “mücenneb”in yerlerinin de belirlenebildiği bir dizge oluşturulmuştur.

  • Açıklama
    • “Türk müziği ses dizgesi”ni, kaynağından başlamak üzere, günümüzdeki yapısına doğru ele alan bu çalışma, daha da ötesine geçerek, tartışmalı sorunlarına çözümler önermektedir.

      Türk müziği ses dizgesi, onun temel yapısını saptayan Farabi'den (ö. 950), özellikle de Safiyüddin Abdulmu'min Urmevi'nin gösterdiği dizge üzerinde Maraga'lı Abdülkadir'in yaptığı düzeltmeden sonra 20.yy'a değin, taşıdığı aksaklıklar-eksiklerle birlikte hemen hemen hiç değişim geçirmemiştir. Rauf Yekta Bey ve H. Sadeddin Arel ile arkadaşlarınca Pisagorascı anlayışla, temelde beşliler sarmalından yola çıkılarak yeni bir dizge oluşturma yoluna gidilmiş ancak yenilik olarak sunulan dizge, eskisinin sorunlarını olduğu gibi taşıdığı için itirazların, tartışmaların önü alınamamıştır.

      Dizgesel yöntemle sonuca ulaşılamayacağının anlaşılması üzerine, ya 53 komadan oluştuğu varsayılan sekizlinin komalarını, dizgesel yöntemle bulunamayan sesler için numaralandırarak, ya “halk müziği”nin sazda kullandığı perde yapısını “divan müziği” için de genelleştirmeyi önererek, ya da seslerin yerlerini (perdeleri) elektronik aygıtlarla belirleme yoluna giderek sorunların üstesinden gelinmeye çalışılmıştır.

      Bu çalışmada başvurulan yöntem ise, müziğin kuramsal çalışmalarının başından beri bilinen, basit kesirlerlerde anlatımını bulan doğal sesleri, yedi-sesli (heptatonik) dizinin herbir perdesi üzerinden bulunabilecek biçimde dizimlemek, kullanım değeri olmayan sesleri ayıklamak olmuş, böylece tartışması süregelen “değişken” –buna “oynak” dendiği de olmuştur– perdelerin, adı var kendi belirsiz bir “mücenneb”in yerlerinin de belirlenebildiği bir dizge oluşturulmuştur.

      Stok Kodu
      :
      9786052888209
      Boyut
      :
      13.50x21.00
      Sayfa Sayısı
      :
      160
      Baskı
      :
      1
      Basım Tarihi
      :
      2018-12
      Kapak Türü
      :
      Ciltsiz
      Kağıt Türü
      :
      2. Hamur
      Dili
      :
      Türkçe
  • Taksit Seçenekleri
    • Axess Kartlar
      Taksit Sayısı
      Taksit tutarı
      Genel Toplam
      Tek Çekim
      31,50   
      31,50   
      2
      15,75   
      31,50   
      3
      10,92   
      32,76   
      6
      5,62   
      33,71   
      9
      3,82   
      34,34   
      12
      2,91   
      34,97   
      QNB Finansbank Kartları
      Taksit Sayısı
      Taksit tutarı
      Genel Toplam
      Tek Çekim
      31,50   
      31,50   
      2
      16,38   
      32,76   
      3
      11,13   
      33,39   
      6
      5,67   
      34,02   
      9
      3,85   
      34,65   
      12
      -   
      -   
      Bonus Kartlar
      Taksit Sayısı
      Taksit tutarı
      Genel Toplam
      Tek Çekim
      31,50   
      31,50   
      2
      15,75   
      31,50   
      3
      10,92   
      32,76   
      6
      5,62   
      33,71   
      9
      3,82   
      34,34   
      12
      2,91   
      34,97   
      Paraf Kartlar
      Taksit Sayısı
      Taksit tutarı
      Genel Toplam
      Tek Çekim
      31,50   
      31,50   
      2
      15,75   
      31,50   
      3
      10,92   
      32,76   
      6
      5,62   
      33,71   
      9
      3,82   
      34,34   
      12
      2,91   
      34,97   
      Maximum Kartlar
      Taksit Sayısı
      Taksit tutarı
      Genel Toplam
      Tek Çekim
      31,50   
      31,50   
      2
      15,75   
      31,50   
      3
      10,92   
      32,76   
      6
      5,62   
      33,71   
      9
      3,82   
      34,34   
      12
      2,91   
      34,97   
      World Kartlar
      Taksit Sayısı
      Taksit tutarı
      Genel Toplam
      Tek Çekim
      31,50   
      31,50   
      2
      15,75   
      31,50   
      3
      11,24   
      33,71   
      6
      5,62   
      33,71   
      9
      3,82   
      34,34   
      12
      2,91   
      34,97   
      Diğer Kartlar
      Taksit Sayısı
      Taksit tutarı
      Genel Toplam
      Tek Çekim
      31,50   
      31,50   
      2
      15,75   
      31,50   
      3
      10,92   
      32,76   
      6
      5,62   
      33,71   
      9
      3,82   
      34,34   
      12
      2,91   
      34,97   
  • Yorumlar
    • Yorum yaz
      Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat